28.09.2020

Zobaczyć z bliska kosmos


Witajcie
Mój wrześniowy ogród to ogród, który powoli udaje się na zasłużony odpoczynek. Coraz mniej w nim kolorów, dominuje zieleń, a i ta z dnia na dzień staje się coraz bardziej wypłowiała. Nie mam zbyt wielu jesiennych kwiatów, sytuację próbują ratować późnoletnie kwitnące jeszcze rośliny, takie jak rudbekia, hibiskus, aksamitka czy kosmos... Ta ostatnia kwitnie nieprzerwanie od lipca i na przekór jesieni wypuszcza coraz to nowe, liczne pączki.  Cała obsypana jest kwieciem, jakby chciała nadrobić braki za inne gatunki 🌸


 Kosmos zwany też onętkiem, ponętką, warszawianką, wschodniaczkiem, motylkiem to roślina znana nam dobrze z babcinych ogródków.  Później na jakiś czas zapomniana, teraz wraz z modą na przydomowe łąki i wiejskie ogrody powraca na nasze rabaty.  I bardzo dobrze, bo to roślinka, którą warto mieć na działce. Kosmos to tegoroczny debiut w moim ogródku,  zbieram skrzętnie jego nasionka, by w przyszłym sezonie wysiać go znacznie więcej.   

onętek

To niesamowicie ozdobna roślinka, jej kwiaty są pięknie i różnorodnie wybarwione, od bieli poprzez niemal wszystkie odcienie różu aż do mocnego bordo.   Kwitnące kosmosy  tworzą na rabatach cudowne, wielobarwne "plamy".  A ponieważ rosną dość wysokie mogą też być wspaniałym tłem dla innych roślinek.   

Kosmos nie ma zbyt wygórowanych wymagań, ani glebowych, ani pielęgnacyjnych.  To roślina łatwa w uprawie, a  co ważne jest miododajna.  Zwabia chmary pszczół i trzmieli, dzięki czemu ogród tętni życiem. 

zobaczyć z bliska kosmos


Pozdrawiam serdecznie
          Ania

16 komentarzy:

  1. Kosmosy są bardzo wdzięcznymi roślinkami. W tym roku tak szalenie zdobiły ogrodowe rabaty, że inne kwiaty zostały przyćmione... Pozdrawiam serdecznie! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, istnieje ryzyko, że swoją urodą mogą przyćmić inne roślinki... są nieziemsko piękne:) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. To bardzo ładna roślina:)))u nas kilka lat jej nie było ale na pewno ją odnowię:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto odnowić tę roślinkę, jest piękna, miododajna i długo, długo kwitnie. Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  3. Nie wiedziałam, że te kwiatki tak się nazywają (nazwa też jest szalenie interesująca i muszę coś o tym poczytać). Faktycznie wyglądają wspaniale w ogrodach i na zdjęciach :)
    Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa nazwa i nieziemska uroda, podobno ma też właściwości lecznicze, ale nie zagłębiałam się w temat... Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  4. Aniu śliczne są te kwiaty, niewymagające w uprawie i tak dobrze znane! Zainspirowałaś mnie, by spróbować posadzić je na rabacie.
    Cudownie wyglądają w Twoich kadrach!
    Pozdrawiam cieplutko :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anitko :) Mam je pierwszy rok w swoim ogródku i jestem nimi zauroczona. Nasionka kupione w Lidlu, wysiane na wiosnę wykiełkowały w dużej ilości i bez jakichś większych zabiegów pielęgnacyjnych z mojej strony roślinka pięknie rośnie, kwitnie ustawicznie i obficie. Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  5. Draga Ania,
    Sunt una din florile de gradina pe care la prefer!
    Imi place gratia lor, coloritul, simplitatea.
    Cele mai calde salutari,
    Mia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Mia
      Mnie właśnie najbardziej zachwyca w tych roślinkach to, że są połączeniem elegancji i prostoty... sielskie, wiechowate łodygi zakończone delikatnym, szykownym kwiatem... poezja. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  6. Piękne kwiaty! Muszę wprowadzić tę roślinkę do mojego ogrodu.Zdecydowanie za mało kwiatów kwitnie o tej porze. Ostatnio postawiłam na moje ukochane wrzosy. Mają w sobie tyle uroku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam kosmosy, warto mieć je w ogródku, pięknie zdobią rabaty i nadają się też na kwiat cięty do bukietów :) Wrzosy też bardzo lubię, mam nawet kilka krzaczków w ogródku:) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  7. Boskie zdjęcia . Ma Pani ogromny talent .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo mi miło:) Fotografia to moja wielka pasja... ogród zresztą też:) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  8. Nie ma kosmosu w swoim ogrodzie, ale szybko muszę go wysiać bo jest cudowny, przynajmniej na Twoich zdjęciach:-))
    Pozdrawiam serdecznie:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam kosmosy, są mało wymagające, pięknie zdobią rabaty, nadają się na bukiety i wygląda na to, że będą kwitły aż do mrozów :) Pozdrawiam :)

      Usuń