23.10.2021

Sernik dyniowy

Witajcie
Jesień smakuje dynią,  przynajmniej u mnie... Bardzo lubię to warzywo, z jego udziałem można przyrządzić naprawdę wiele dań, zarówno wytrawnych, jak i  słodkich.  Jest niesamowicie uniwersalne, ładne, smaczne, zdrowe,  niskokaloryczne i dobrze się przechowuje. Same plusy!  Moja tegoroczna uprawa dyni mile mnie zaskoczyła.  Plon zebrany  jest niemały (zdjęcie poniżej)  będzie zatem z czym kulinarnie zaszaleć.

Sezon dyniowy rozpoczęłam pysznym i lekkim jak chmurka serniczkiem.  Przygotowania podzieliłam na dwa etapy. Jednego dnia zrobiłam  puree z dyni Hokkaido (kawałki dyni ze skórą pieczemy w piekarniku do miękkości, a następnie blendujemy je na mus, oczywiście bez skórki, szczegóły tutaj ) oraz upiekłam kruche ciasteczka do dekoracji.  Następnego dnia zabrałam się za sernik, bazowałam na przepisie Doroty z bloga MojeWypieki. 

Składniki
  • 1kg zmielonego twarogu (u mnie wiaderko Pilos)
  • 60g masła
  • 1 szklanka drobnego cukru
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego (można pominąć)
  • 4 duże jaja ( u mnie 5 małych)
  • 250g puree z dyni (dobrze odciśniętego, nie wodnistego)
  • 100 ml śmietany kremówki 36%
  • 4 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • świeżo otarta skórka z 1 pomarańczy
Wykonanie
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Oddzielić białka od żółtek, a masło roztopić w garnuszku na niewielkim ogniu.  W misie utrzeć żółtka z cukrem na białą puszystą masę, dodać cukier wanilinowy i chwilę jeszcze ucierać. Do twarogu dodać roztopione i przestudzone masło, delikatnie wymieszać. Następnie stopniowo, w trzech partiach dodawać go do misy - cały czas miksując. Dodać puree z dyni i zmiksować. Dodać śmietanę kremówkę, obie mąki i skórkę pomarańczową. Wymieszać za pomocą miksera do połączenia składników.  W osobnej misie ubić białka na sztywną pianę.  Dodać ją do masy serowej i delikatnie wymieszać szpatułką. Ciasto przelać do tortownicy (o średnicy 24-26 cm) lub blaszki o wielkości trochę mniejszej niż standardowa. Piec w piekarniku w temperaturze 170° (góra-dół) przez 80-90 minut lub do widocznego wypieczenia sernika. Studzić w lekko uchylonym piekarniku.  Po całkowitym wystudzeniu możemy oprószyć cukrem pudrem lub udekorować w inny sposób. Jeśli macie  w ogródku kwitnącą jeszcze aksamitkę pierzastą, to jej płatki są jadalne i świetnie nadają się do dekoracji takiego sernika. Sernik wychodzi wspaniały, lekko wilgotny, niesamowicie delikatny o intensywnym, pięknym kolorze. 

Polecam i życzę udanego wypieku!!!

sernik z dynią

dynia w kuchni

jesienne wypieki

Pozdrawiam cieplutko
         Ania

6 komentarzy:

  1. Draga Ania,
    Sunt uimita de dovlecii care i-ai avut in gradina! Diferite soiuri, marimi si culori frumoase.
    Apoi decorul de pe etajera cu flori si dovleci este minunat.
    Prajitura de sezon nu poate fi decat super delicioasa si foarte frumos prezentata. Poze minunate!
    Multe salutari,
    Mia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Mia
      Sama byłam mile zaskoczona, że dynie tak pięknie zaowocowały. W tym roku wysiałam cztery gatunki dyni jadalnej i każdy wydał plon, co mnie bardzo ucieszyło:))) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Sernika dyniowego jeszcze nie robiłam, ale kiedyś pokusiłam się i zrobiłam sernik chałwowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, sernik z chałwą musi być pyszny. Ja na święta Wielkanocne piekę czasem mazurka z masą chałwową, wszystkim smakuje:))) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Wygląda przepysznie:)))jak tylko wyzdrowieję to pokuszę się o taki:)))))pięknie obrodziły dynie u Ciebie:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sernik polecam, jest bardzo smaczny, idealnie wilgotny i niesamowicie puszysty. Tegoroczne dynie to moja ogrodnicza duma, niektóre gatunki wysiewałam po raz pierwszy i nie oczekiwałam aż tak dobrych efektów:) Pozdrawiam i życzę dużo, dużo zdrowia:)

      Usuń