31.05.2020

Rzewień na kruchym spodzie

Witajcie
Generalnie gluten i cukier mi nie służą, staram się  unikać i ograniczać ich  spożycie.  Ale kiedy przychodzi czas, gdy ogródki i stragany zaczynają pęcznieć od sezonowych, świeżych dobroci - odpuszczam.  Bo, czy ciasto z owocami może być niezdrowe??? Piekę je zatem z wielką przyjemnością,  a z jeszcze większą przyjemnością je zjadam 😆 Sezon otwiera rzewień ogrodowy czyli rabarbar,  kończy pękata dynia, a pomiędzy są truskawki, borówki, maliny, brzoskwinie, porzeczki, wiśnie, jeżyny... ech, to są właśnie uroki lata...  Lubię proste ciasta owocowe, takie tylko na kruchym spodzie lub drożdżowe, wtedy  smak owoców jest najbardziej wyczuwalny.


Ten deszczowy weekend uprzyjemniłam sobie pysznym, rabarbarowym plackiem. Bazowałam na przepisie Doroty z bloga Moje Wypieki. Oryginalny przepis jest na małą blaszkę, a ciasto jest tak dobre, że szkoda zachodu na mały kawałek. Zmodyfikowałam zatem ilość składników na kruchy spód, tak by pokryła standardowy rozmiar blachy (40x24cm)

Składniki (spód)
- 300g mąki (pół na pół krupczatki i pszennej)
- 1/3 szklanki cukru pudru lub 1/2 szklanki pudru z ksylitolu
- 170g zimnego masła pokrojonego w kostkę

Składniki (owocowa góra)
- 600g pokrojonego w plastry rabarbaru
- 2 duże jaja
- 2 łyżki mąki pszennej
- 150g brązowego cukru
- łyżeczka ekstraktu z wanilii
- łyżka brązowego cukru do posypania

Przygotowanie
Mąkę i cukier łączymy z masłem i szybko zagniatamy. Ciasto rozkruszamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.  Zapiekamy je w temp. 180°C przez 15 minut. W międzyczasie przygotowujemy rabarbar. Dokładnie go myjemy i kroimy na plastry, najlepiej robić to na deseczce, wtedy skórka się nie ciągnie.  Jaja, cukier, mąkę i wanilię delikatnie roztrzepujemy na masę, wsypujemy do niej rabarbar,  mieszamy, tak by masa jajeczna obtoczyła jak najwięcej plasterków. Owoce wykładamy na gorący, podpieczony spód, wyrównujemy i posypujemy cukrem (możemy  pomieszać go z cynamonem)  Całość pieczemy w temp. 180°C przez ok. 35 minut lub do zarumienienia. Oryginalny przepis znajdziecie tutaj






Z jadalnych kwiatów w moim ogrodzie kwitnie jeszcze lilak, jako posypka deseru jest idealny, do tego kulka lodów czekoladowych i nawet chłodna, ponura niedziela zamienia się w przyjemny dzień. 
Gdy Ci smutno, gdy Ci źle
Rzewień na kruchym pocieszy Cię! 😍
Polecam!


Mój rabarbar jest jeszcze malutki.  Mam nadzieję, że w przyszłym roku będzie się już nadawał do użytku.


Pozdrawiam serdecznie
         Ania

14 komentarzy:

  1. Jakoś nie przepadam za rabarbarem, wolę inne owoce. Ale kruchy spód do ciast jak najbardziej piekę :)
    Spokojnego nadchodzącego nowego tygodnia, a nawet miesiąca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam do niego sentyment :D jako dziecko jadłam go z cukrem, a czasami nawet bez :)))) Lubię kwaśny smak, ale każdy ma swoje upodobania i to jest super! Spód polecam, robi się go szybko, nie musimy wałkować, więc odpada cała zabawa ze stolnicą. Jest dość cienki więc na górę nadają się owoce raczej te mniej soczyste. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Też bardzo lubię proste ciasta z owocami:)))Twój z rabarbarem wygląda bardzo apetycznie:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Placek polecam, jest naprawdę smaczny i szybki do przyrządzenia... Jest prosty, ale ma idealnie zbalansowaną kwaskowość i słodycz. Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ania draga,
    Cand am vazut pozele, am rasfoit cu placere uitand sa citesc! Dulce de casa cu fructe si flori minunate sunt un duo perfect!
    Apoi... am revenit sa citesc!
    O noua saptamana frumoasa,
    Mia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet zwykły placek z rabarbarem można zaserwować, jak luksusowy deser, kwiaty wszystkiemu dodają piękna. Pozdrawiam i życzę dobrego tygodnia:)

      Usuń
  4. Też ostatnio robiłam, ale potem wyszło ze tylko ju zjadam rabarbar. inni pogardzili, ah

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to już jest, że ciężko dogodzić wszystkim :))) U mnie też różne smaki i gusta, ale to może i dobrze, bo większe urozmaicenie na stole... Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Pyszności, też w tym roku już zaliczyłam drożdżowy placek z rabarbarem:-)) Uwielbiam rabarbarowe ciasta i choć mi też nie służą to jednak nie potrafię się powstrzymać:-(((
    Pozdrawiam serdecznie:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma co się tak umartwiać i wszystkiego sobie odmawiać:))) Placki z owocami to kwintesencja lata, a wiadomo lato szybko mija, trzeba korzystać! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  6. Ale kusisz Aniu tym placuszkiem...:) Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świadomie i z premedytacją:))) ale ten placek wart jest pokuszenia:) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Kuszący wpis i inspirujące zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo mi miło. Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń