31.08.2024

Kulturalny Przegląd cz II

 Witajcie♥︎♥︎♥︎

Staram się nadrabiać blogowe zaległości. W wakacje praktycznie w ogóle nie udzielałam się w blogosferze, udało mi się napisać parę postów, udało mi się odpisać na komentarze - choć z dużym opóźnieniem  i udało się wpaść z rewizytą do niektórych z Was:) Niestety na więcej brakowało mi czasu, teraz powoli go odzyskuję... więc nadrabiam, dziś zapraszam na krótki przegląd wydarzeń kulturalnych część druga, czyli drugi kwartał tego roku:) 

*TEATR*

By zakupić bilety na spektakl "Geniusz" polowałam  na długo przed jego wystawieniem w Krakowskiej Operze.  Udało się... z czego bardzo się cieszę. Wyreżyserowana i wspaniale zagrana przez Jerzego Stuhra sztuka miała być zwieńczeniem i podsumowaniem Jego twórczej działalności. Miała być pożegnaniem ze sceną, a stała się praktycznie pożegnaniem w ogóle...  Nazajutrz po spektaklu Pan Jerzy trafił do szpitala, z którego niestety już nie wyszedł... To wielka strata dla nas wszystkich, odszedł aktor wielkiego kalibru, człowiek wszechstronny, którego wkład w polską kulturę i sztukę jest przeogromny...  



Spektakl "Nie pytaj - Grzegorz Ciechowski" grany w moim ulubionym Teatrze Nowym Proxima to kolejny z serii o muzycznych ikonach. Przyznaję, oglądałam z wypiekami na twarzy... to żywiołowe i odrobinę psychodeliczne widowisko prowadzi nas przez zbyt wcześnie przerwane życie obywatela GC. Zawieszony między życiem a śmiercią próbuje negocjować z kostuchą i zyskać sobie choćby odrobinę czasu...  Ale Anioł Śmierci, w tej roli jedyna i niepowtarzalna Kasia Chlebny jest bezlitosny... Świetny spektakl, świetna gra i świetny aranż. 



W roli idola Republiki Piotr Sieklucki, który fantastycznie zaśpiewał największe szlagiery piosenkarza. Moją uwagę przykuła też scenografia. Duże rusztowanie ustawione pośrodku sceny,  w tyle duże lustro, kiedy aktor imitował, tak charakterystyczną dla Grzegorza grę na klawiszach - oświetlenie odbijające się w lustrze dawało złudzenie, że przednia barierka rusztowania faluje i faktycznie jest, jakby klawiszami  zgranymi tak z palcami aktora, że tworzy niemal jedność.  Niesamowity efekt... Wzruszyła mnie także postać kanapki z serem... symbol codzienności, powtarzalności i tych naszych małych rytuałów, które mają zapewnić nam poczucie bezpieczeństwa... hehe. Ten spektakl trzeba zobaczyć... polecam! /zdj. z netu/
  

W Teatrze Starym przed spektaklem można było obejrzeć wystawę Kostium Ciało.  Ekspozycja prezentuje ponad czterdzieści kostiumów z wyjątkowej kolekcji zbiorów muzeum tegoż teatru. 


Bardzo ciekawe projekty, warte obejrzenia i dostępne jeszcze przez miesiąc, czyli do końca września.


Spektakl, który oglądałam w Teatrze Starym pt, "Pewnego długiego dnia" zrobiony jest na kanwie autobiograficznej sztuki Eugene'a O'Neilla. Ten amerykański klasyk opisuje w niej upadek swojej rodziny, rodziny pokiereszowanej psychicznie i dysfunkcyjnej do tego stopnia, że przez wzgląd na jej członków zakazał publikacji tej sztuki za swojego życia. Dopiero trzy lata po śmierci O'Neilla sztuka ujrzała światło dzienne.  Spektakl trudny, bo poruszający bardzo trudny temat - uzależnienia...  Świetna obsada,  Paulina Kondrak w roli Cathleen pokazała niesamowity warsztat aktorski... do dziś mam ciary.  

*DUŻY EKRAN*

O ile teatru w tamtym okresie było u mnie sporo - wiadomo, przed sezonem ogórkowym człowiek chce się nachapać tej żywej kultury na zaś -  to z X muzą było mi raczej nie po drodze. Obejrzałam tylko jeden seansik.  Bardzo ciepły, choć czarno-biały obraz pt. "Jutro będzie nasze" Akcja filmu toczy się w powojennym Rzymie, oczywiście rządzi patriarchat... kobieta znaczy niewiele... ale nie Delia. Delia ma dość i próbuje zmienić coś w swoim życiu. Delia chce być niezależna, chce, by jej głos coś znaczył... buntuje się przeciwko mężowi i bierze udział w wyborach,  pierwszych wyborach, w których kobiety mogły oddać swój głos. Zdjęcia dokumentalne z tego wydarzenia, które pojawiają się na koniec filmu są bardzo emocjonujące. Ten obraz był pokazywany w naszych kinach przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, chyba jako zachęta, by wziąć w nich udział. Ja takiej zachęty nie potrzebuję, wybory traktuję bardziej, jako przywilej, niż obowiązek... a film polecam... piękny obraz i muzyka. 


*MAŁY EKRAN*
Od czasu do czasu coś tam udało mi się obejrzeć na platformach streamingowych,  ale tylko jeden obraz utrwalił mi się na dłużej. "Piękny taniec" to cudowna, choć podszyta smutnymi realiami opowieść... opowieść o  więzach rodzinnych, o tym, jak ważne są nasze korzenie, nasza tożsamość...  Tytułowy piękny taniec to plemienny taniec pow-wow, który jest tradycją północnoamerykańskich Indian... traktowany, jak modlitwa, duchowe przeżycie, zjednoczenie dusz... Bohaterka filmu chce zatańczyć go z matką, ale nie jest jej to dane...  /zdj. z netu/


*KSIĄŻKA*

Odnowiłam moją kartę biblioteczną i na pierwszy ogień wypożyczyłam Kurta Vonneguta... Jego książki bardzo przypadły mi do gustu,  to literacki prowokator, który bawi się słowem i formą, uwielbiam jego styl i specyficzny, nierzadko czarny humor. 

Biografia to jeden z moich ulubionych gatunków literackich. "Pani od obiadów" przybliża nam postać Lucyny Ćwierczakiewiczowej, pierwszej kucharki XIX wieku.  Bardzo przyjemna lektura, napisana w formie powieści, w którą wpleciono także porady i ówczesne przepisy kulinarne. Książka oddaje ducha tamtej epoki, dobrze się ją czyta... 


Pozdrawiam cieplutko
         Ania

23 komentarze:

  1. Kurt Vonnegut to mój najulubieńszy pisarz. Kształtował moje myślenia jako młodej osoby. Mam jego chyba wszystkie książki. Szanuję człowieka 🖤 Co do Ciechowskiego, to widziałam na żywo jego koncert i chyba nie umiem przyjmować kogoś odgrywającego jego postać.... 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama nie wiem, jak to się stało, że odkryłam go dopiero teraz... ale, jak mówią - lepiej późno, niż wcale;) Obecnie czytam "Trzęsienie czasu" rewelacyjna książka... Co do spektaklu, to w żadnym razie nie jest to chęć naśladowania, czy kopiowania artysty... wręcz przeciwnie. Ten cykl spektakli o muzycznych ikonach to swoista analiza ich życia i twórczości, egzystencjonalne rozważania i pytania, na które odpowiedzią często są teksty ich piosenek... To hołd oddany ich dorobkowi artystycznemu, a dla młodych widzów okazja, by poznać muzyczną scenę tamtych lat... polecam:)

      Usuń
  2. świetna sprawa takie kulturowe wydarzenia obczaić:D ja bardzo dawno nie byłam ...

    OdpowiedzUsuń


  3. Nice that you could see Jerzy Stuhr on stage one last time.
    Welcome back to the blogosphere <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I am extremely pleased that I had this opportunity... Greetings:)

      Usuń
  4. Kulturalnie u Ciebie. Jak szukałam jakiejś ciekawej sztuki teatralnej u nas to niestety albo nie było biletów albo interesujących mnie treści. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko, u nas jest to samo, na dobry spektakl bilety rozchodzą się, jak przysłowiowe "świeże bułeczki" Ja na bieżąco śledzę repertuary teatrów i kupuję bilety nieraz z bardzo dużym wyprzedzeniem:) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Kraków proponuje wiele atrakcji kulturalnych i pod tym względem lubię to miasto. Hihi, chociaż i tak pewnie najczęściej wybierałabym jak do tej pory książki.
    Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale mnie to nie dziwi... w ilości przeczytanych książek nie masz sobie równych Kasiu, chciałabym choć po części czytać tyle co Ty... Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  6. Kurta Vonneguta przeczytałam "Witajcie w małpiarni" i tez mogę polecić szczerze!
    Oj działo się u Ciebie Aniu!
    Nudy nie było!
    Pozdrawiam słonecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odkąd przeczytałam jego pierwszą książkę - chłonę wszystko co napisał, do "Witajcie w małpiarni" też na pewno dojdę:) Zatem wakacje spędziłam z Kurtem, a i jesień zapowiada się wspólna:) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  7. Fancy dance bym zobaczyła. Teatr też zapowiada się .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam... obecnie można go obejrzeć na AppleTv:) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  8. Jerzego Stuhra widziałam na scenie dwukrotnie i zawsze było to intensywne przeżycie. Pozostałych wrażeń mogę Ci tylko pozazdrościć... Gratuluję kulturalnego czasu.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był aktor wielkiego formatu i na scenie dawał z siebie zawsze 100%
      Pozdrawiam Celu i życzę dobrego weekendu:)

      Usuń
  9. Książkę "Pani od obiadów" mam na półce i miło wspominam tę lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo przyjemna lektura, pochłonęłam ją z dużym zainteresowaniem:)

      Usuń
  10. Absolutnie proszę o więcej takich postów!!! Do dziś nie dociera do mnie, że Pan Jerzy Stuhr od nas odszedł.
    Co jeszcze bardzo chcę powiedzieć??? Kurt Vonnegut to od lat jeden z moich ukochanych pisarzy ever! Uwielbiam i czytałam i mam wszystko, co napisał, a najbardziej kocham "Rzeźnię numer pięć" i "Kocią kołyskę".
    Moc pozdrowień i serdeczności, Aniu, jak zawsze pięknie wyglądasz. Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odejście Jerzego Stuhra to wielka strata, wyrwa w polskiej kulturze nie do wypełnienia... doceniajmy zatem to co pozostawił, a jest to ogromny dorobek, jako aktora, ale też reżysera, scenarzysty, pisarza, rektora, pedagoga...
      Kurtem jestem zafascynowana, czytam teraz wszystko co napisał:)
      Dziękuję Joanno za Twój ciepły komentarz, ściskam i życzę cudownego weekendu:)

      Usuń
  11. Swoją kulturalną duszę zawsze powinno się karmić najlepszymi kąskami. Masz szczęście, że udało Ci się zobaczyć ostatni spektakl z udziałem Jerzego Stuhra, do dziś ciężko pogodzić się ze stratą tak wspaniałego artysty. A biografię Ćwierczakiewiczowej przeczytałbym z ogromną chęcią, aż spróbuję jej poszukać!
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się przeogromnie, że udało mi się zdobyć bilety... spektakl był wyśmienity, obok Jerzego Stuhra grał Jacek Braciak, którego też bardzo cenię, jako aktora...
      Biografię Ćwierczakiewiczowej polecam, choć to ogromne tomiszcze to napisane lekkim piórem, ciekawa i zarazem przyjemna lektura:)
      Pozdrawiam i życzę dobrego weekendu:)

      Usuń