23.02.2022

Cynamonowy odrywaniec poleca się na zapusty

 Witajcie 
Jutro tłusty czwartek i choć w tym dniu królują pączki oraz faworki, ja chciałabym podzielić się z Wami przepisem na puszyste, aromatyczne ciasto drożdżowe.  Polecam je wszystkim, którzy nie gustują w tradycyjnych, karnawałowych wypiekach, a chcieliby przygotować  na zapusty coś naprawdę pysznego. Od momentu kiedy moja siostrzenica poczęstowała mnie jeszcze ciepłym, świeżo upieczonym cynamonowcem  - zakochałam się w jego smaku i na stałe wciągnęłam go na listę moich ulubionych ciast.  Przepis pochodzi ze strony domowe-wypieki.pl, ale moja jego wersja jest trochę odchudzona:)

 Składniki na ciasto

  • 400 g mąki pszennej
  • 150 ml lekko podgrzanego mleka
  • 20 g drożdży świeżych lub paczuszka instant (7g)
  • 50 g cukru
  • szczypta soli
  • 2 jaja w temp. pokojowej
  • 50 g masła
Składniki na nadzienie

  • 50 g masła
  • 70 g cukru brązowego
  • 1 łyżka cynamonu
Wykonanie
Najpierw przygotowujemy drożdżowy zaczyn.  Do lekko ciepłego mleka dodajemy łyżkę cukru, pokruszone drożdże i 4 łyżki mąki. Delikatnie mieszamy, przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 10 minut. / Jeśli do przygotowania ciasta używamy drożdży instant, to nie robimy zaczynu, a susz wsypujemy po prostu do mąki i następnie dodajemy pozostałe składniki/  W międzyczasie roztapiamy masło i odstawiamy je, by przestygło. W dużej misie mieszamy mąkę z cukrem i solą, dodajemy jaja, przestudzone masło i drożdżowy zaczyn. Ciasto wyrabiamy mikserem używając końcówek z hakiem.  Wyrobione,  przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce, by podwoiło swoją objętość (ok. 1 -1,5 godz)


Keksówkę o długości 25cm. smarujemy masłem lub wykładamy papierem do pieczenia.  Masło (50g) roztapiamy i odstawiamy. Wyrośnięte ciasto przekładamy na lekko posypany mąką blat, chwilę zagniatamy i wałkujemy go na prostokąt o wymiarach 30x60cm lub 30x50cm Ciasto smarujemy roztopionym masłem, i posypujemy cukrem wymieszanym z cynamonem (odrobinę zostawiamy na wierzch)  Następnie kroimy go wzdłuż krótszego boku na sześć pasków o wymiarze 30x10cm.  Kawałki nie muszą być precyzyjnie równe co do milimetra,  wyrównają się podczas rośnięcia w blaszce.  Przyznam, że kiedy pierwszy raz robiłam  to ciasto to wspomagałam się metrówką:))) Później już kroiłam paski na wyczucie.   

Paski układamy jeden na drugim i kroimy je w poprzek (wzdłuż krótszego boku) na sześć kawałków o wymiarze 5x10cm. 

Powstałe kawałki wkładamy do formy dłuższym bokiem.  Keksówkę przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia, do momentu, aż ciasto wypełni blaszkę.  Wierzch smarujemy resztką masła i posypujemy mieszanką cukru z cynamonem. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 180° przez 30-35 minut. Gdyby ciasto zbyt szybko się rumieniło możemy górę przykryć papierem do pieczenia. Po wyjęciu pozostawiamy go w blaszce jeszcze przez ok. 30 minut, a następnie studzimy na kratce. 

drożdżowy cynamonowiec

ciasto na podwieczorek

Polecam to ciasto...  pachnie obłędnie, a smakuje jeszcze lepiej... gdy oderwiecie sobie kawałek, to gwarantuję, że nie poprzestaniecie na jednym😋😋😋


Pozdrawiam cieplutko
         Ania

22 komentarze:

  1. Ania draga,
    Imi pot imagina mirosul din bucatarie... si gustul !!!
    Imbratisari,
    Mia

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis już zapisałam.Narobilas mi smaka. Piękne zdjęcia. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, przepis może wydaje się skomplikowany, ale w rzeczywistości jest prosty, a ciasto... pychota:)
      Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  3. My na razie eksperymentujemy z paczkami, a pozostałe jajka posłużą do zrobienia kokosanek.
    Twój szarpaniec aż tutaj mi zapachniał cynamonem.
    Pozdrawiam.;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym roku sprzeciwiłam się tradycji:))) Wszystko co smażone na głębokim tłuszczu nie służy mi ostatnio, więc odpuściłam sobie pączki, faworki czy oponki... Kokosanki uwielbiam, mniam:) Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  4. Wygląda pysznie i na pewno taki jest:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest smaczny i wciągający, tak lekko i przyjemnie odrywa się kolejne płaty:))) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  5. Really looks delicious I will try this recipe 👏👏 👍
    thank you ANIA so mush for this recipe. 💯 ❤️
    i just heard on the news that the large numbers of displaced on the Ukrainians of the Polish border is really a tragedy.
    I hope that the Polish government will provide all the support to these people .
    I wish you good times .
    Mahmoud

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The cake is very, very delicious 😋😋😋
      There is a war in Ukraine. The Baltic countries and Poland fear that they will also be the target of Putin's aggression. Over 600,000 Ukrainian refugees have already arrived in Poland. We help, but it is not the government, but us, private people. We help with all our heart, because war is a huge tragedy. Regards, take care of yourself :)

      Usuń
  6. Wygląda mega apetycznie. Gdyby nie brak czasu, to już bym biegła do kuchni piec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszniutki, ale jak każde drożdżowe wymaga uwagi i czasu:) Uściski:)

      Usuń
  7. Po takim poscie mam ochote na herbate z ciachem :-)Musze wyprobowac ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A on właśnie taki "akuratny" do herbatki lub kawki:)
      Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  8. Cynamonowiec wygląda apetycznie. Robiłam podobne ciasto nadziewane masłem czosnkowym, Teraz musze spróbować z cynamonem, który uwielbiam.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka wytrawna wersja ciasta musi być równie dobra. Muszę kiedyś zrobić. Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Prawda:) Wnika w nozdrza i spływa na kubki smakowe:)

      Usuń
  10. Ale smakowicie wygląda! Zapisuję sobie przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma oryginalną formę dzięki tym odrywanym płatom, a i smakuje wybornie:)

      Usuń
  11. Dziękuję za przepis. Chętnie wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam:) U mnie ostatnio to ciasto jest praktycznie co weekend. Wszystkim smakuje. Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń